Je boek zelf uitgeven? Tessa Smits deed het!

Auteur Tessa Smits schreef een boek over vrijheid en een hele nieuwe manier van leven. Ze dacht die vrijheid te vinden door harder te werken, hoger te klimmen op de carrièreladder en meer geld te verdienen, maar het tegenovergestelde bleek waar. Ze besloot om haar boek in eigen beheer uit te geven. Wat is haar ervaring en wat kun jij daarvan leren? Lees er alles over in dit artikel.

Hoe ben je ertoe gekomen dit boek te schrijven?
“Ik vertel graag! Ik deed dat al veel via social media en korte blogs. Na mijn faillissement deelde ik vaker over wat het met me deed toen ik alles was kwijtgeraakt. Hoe bevrijdend geen geld hebben bleek te zijn… Steeds vaker kwam de gedachte in me op dat ik er wel een boek over wilde schrijven.”

Waar gaat je boek precies over?

“Vrijheid. Hoe ik dacht dat ik vrijheid zou bereiken door heel veel geld te verdienen met mijn bedrijf, maar uiteindelijk juist na mijn faillissement de vrijheid vond waar ik zo naar verlangde. Ik leerde dat leven zonder veel geld me bevrijdde.”

Kun je iets vertellen over die vrijheid?
“Ik heb mijn huis en meubels weggedaan en ben met wat spullen in de auto naar Spanje gereden. Daar woont mijn zus en zij stond voor me klaar en heette me welkom in haar huis. Ik krijg elke keer weer een gevoel van thuiskomen in Spanje, het land geeft me een gevoel van ruimte en vrijheid. Inmiddels wissel ik Spanje en Nederland af. Ik voel me vrij om te gaan en staan waar ik wil, al is het soms nog wat onpraktisch wat betreft inschrijven in een land enzovoort. Het systeem is nog niet ingesteld op mensen die niet aan één land gebonden willen zijn. Ik besteed nu mijn tijd aan dat wat ik altijd al wilde doen: kunst maken en schrijven. Voorlopig leef ik zonder plan en ben ik waar en zolang het goed voelt.”

Schreef jij je boek dan ook lekker buiten in het zonnetje in Spanje?
“Nou ik heb wel eens op een Spaanse berg zitten schrijven in de zon, maar meestal toch gewoon binnen. Uiteindelijk is het toch best gedisciplineerd gaan zitten en schrijven. Ik heb er drie jaar over gedaan en uiteindelijk een hele maand vrij gepland waarin ik alleen maar heb geschreven. In die maand heb ik het boek echt afgemaakt. Die discipline, er echt voor gaan zitten, was nodig om het boek af te krijgen. Het was dus weinig romantisch om heel eerlijk te zijn. Het is een persoonlijk verhaal met nogal wat emoties, die ik allemaal heb herbeleefd tijdens het schrijven. Dat maakte het zwaar om te doen en hierdoor duurde het ook zo lang. Ik moest bepaalde zaken echt afsluiten voor mezelf, voordat ik er een leuk verhaal van kon maken.”

“Ik wilde het graag helemaal zelf doen, op mijn eigen manier.”


Waarom heb je ervoor gekozen om je boek zelf/in eigen beheer uit te geven?

“Ik heb vroeger als marketeer gewerkt binnen een uitgeverij, dus ik wist dat ik veel zelf kon. Ook vind ik de manier waarop uitgeverijen met nieuwe schrijfsters omgaan niet kloppen, de verdeelsleutel bijvoorbeeld. Dus ik wilde het graag helemaal zelf doen, op mijn eigen manier.”

Hoe heb je dat aangepakt?
“Ik heb de verschillende platformen met elkaar vergeleken. Omdat ik in Spanje zat koos ik voor het platform dat ook de online verkoop en verzending in Nederland voor me kon regelen. Uiteindelijk heb ik gekozen voor Pumbo.nl, een hele fijne partij.”

Wat vond je de voor- en nadelen?
“Eigenlijk vond ik het allemaal best duidelijk en als ik vragen had werden ze goed beantwoord. Ik wist zelf, door mijn werkervaring, al veel over het proces, en hierdoor voelde ik me natuurlijk wat zelfverzekerder. Ik kan me voorstellen dat het voor iemand die geen ervaring heeft met marketing of productontwikkeling best veel kan lijken.”

Moest je vooraf geld investeren?
“Bij Pumbo kun je kiezen voor POD (Printing on Demand) wat betekent dat je boek pas wordt gedrukt als iemand deze bestelt. Je maakt dus geen kosten voor een oplage boeken die je laat drukken en ook nog ergens op moet slaan. Ik geloof dat ik hen alleen een paar tientjes vooruit heb betaald voor het vastleggen van een ISBN nummer.”

Er komt natuurlijk nog meer bij kijken: redigeren, vormgeving, omslagontwerp, drukken. Hoe heb je dat aangepakt?
“Het fijne was dat ik dat allemaal zelf kon bepalen. Ik heb een ontwerper die ik goed kende ingehuurd voor de omslag en het binnenwerk. En via Pumbo heb ik een redactrice gevonden die het boek geredigeerd heeft. Ten slotte heb ik een fotograaf opdracht gegeven voor de cover en foto’s ter promotie. Daar heb ik dus mijn geld in geïnvesteerd. Ik heb daar ongeveer in totaal € 1000 aan uitgegeven. Vanuit mijn achtergrond als marketeer weet ik wel hoe ik het wilde en kon ik deze mensen goed briefen.”

En de marketing en PR van je eigen boek?
“Ik heb de media aangeschreven met een persbericht, maar vooral mijn eigen netwerk en online kanalen gebruikt voor de marketing van mijn boek. Ik was er niet zo happig op om dit ‘ouderwets’ te vermarkten. Platte marketing paste mij niet meer. Dat betekent dat ik ervoor heb gekozen om het rustig aan te lanceren en wist dus ook dat de verkopen niet meteen het dak uit zouden springen. Uiteindelijk kwam er een half jaar later een aanvraag voor een interview in Vrouw Magazine van De Telegraaf. Iets waar ik in eerste instantie natuurlijk enorm blij mee was, want het gaf veel aandacht voor mijn boek. Toch had ik er uiteindelijk pijn in mijn buik van, mensen gaan dan aan de haal met je verhaal en dat gebeurde dat weekend ook. Het ontplofte bijna op Facebook! Zeker bij zo’n persoonlijk verhaal is het best intens als iedereen er een mening of zelfs oordeel over heeft. Daarom heb ik erna besloten om dat soort media niet meer te doen. Alleen als ik in mijn hart een duidelijke ‘JA’ voel doe ik het en anders niet. Het boek mag nu op een natuurlijke weg zijn lezers vinden.”

Zou je anderen aanraden om hun boek zelf uit te geven?
“Dat ligt eraan wat je zelf belangrijk en fijn vindt. Als je het graag op je eigen manier wilt doen, dan kun je beter zelf uitgeven. Ik wilde de PR en marketing bijvoorbeeld graag op een ingetogen manier doen, en als ik bij een uitgever had gezeten dan regelen zij dat voor je. Ik was heel blij dat ik nu zelf kon bepalen waar ik wel en geen interviews wilde doen. Daarnaast kan het bij uitgevers lang duren, ik heb nog reacties op mijn manuscript gekregen toen het boek al een half jaar in de schappen lag. Daar had ik zelf het geduld niet voor. Ook vind ik de één tot twee euro die je per verkoop van je boek ontvangt te weinig.”  

Ben je er lang mee bezig geweest?
“Totaal drie jaar, maar dat kwam vooral doordat het schrijven zo emotioneel beladen was. Het proces rondom het uitgeven heeft me zes maanden gekost. Van de eerste foto’s en vormgeving tot de laatste redactieronde. Ik denk dat het allemaal ook wel in een jaar zou moeten kunnen bij mijn volgende boek :).”

“Deze keer voel ik wat een plezier er zit in de intentie om ‘schaamteloos’ te gaan schrijven. In volle overgave een nieuw verhaal vertellen.”

Welke ervaring neem je mee als je weer een boek gaat schrijven?
“Eigenlijk heb ik een beetje spijt van de titel van mijn boek. Ik had namelijk een andere titel, één die ging over VRIJHEID, het thema van mijn boek. Ik dacht dat ‘Failliet, mooier wordt het niet’ meer aandacht zou trekken. Dat klopt ook, maar nu gaat het in de media altijd over geld, schulden & banken. Terwijl de boodschap van het boek juist gaat over vrijheid, over een hele nieuwe manier van leven. Ik heb me achteraf dus te veel laten leiden door mijn ‘rationele marketingstemmetje’, terwijl ik voor mijn eerste titel had moeten gaan. Dit is misschien wel het allermoeilijkste bij je eerste boek. Durf je ‘schaamteloos’ te schrijven? Puur je intuïtie te volgen? Ik heb me op sommige vlakken toch nog wat ingehouden. Maar juist hierdoor heeft die ‘oude titel’ me geïnspireerd om een tweede boek te schrijven, een boek met die titel en dat onderwerp. Deze keer voel ik wat een plezier er zit in de intentie om ‘schaamteloos’ te gaan schrijven. In volle overgave een nieuw verhaal vertellen. Ik heb daar enorm veel zin in! Wordt vervolgd dus…”

TIP VAN TESSA

“Investeer in een goed ontworpen cover, want daar kopen mensen het boek op. En investeer ook in een redactrice, want zij haalt altijd nog fouten uit je boek. Zo zorg je dat je een verzorgd product verkoopt. Let op als je je in de verschillende platformen gaat verdiepen, sommige verdienen erg veel aan je boek en doen daar heel weinig voor.”

Auteur: Tessa Smits
Boek: Failliet, mooier wordt het niet

In de rubriek The Next Step spreken we auteurs die hun boek in eigen beheer hebben uitgegeven. Hoe hebben ze dat ervaren en wat kun jij van ze leren? 

 

Twijfel je of een boek schrijven iets voor jou is? Ik heb een uitgebreide PDF voor je gemaakt met 6 vragen die je jezelf kunt stellen om dat helder te krijgen. Je kunt deze hier gratis downloaden

No Comments Yet.

Write a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *